El-bilerne kommer:

Hvilke af de nye el-biler fungerer som handicapbil?

I takt med at udvalget og kvaliteten stiger, ser man flere og flere el-biler på vejene – men hos institutioner, skoler og private handicappede ser det anderledes ud. Især til private handikappede er el-biler dog efterhånden ikke bare miljørigtige, men også konkurrencedygtige.

El-bilerne stormer frem blandt private forbrugere – og i takt med, at det bliver nemmere og nemmere både at købe, bruge og oplade el-biler, er det efterhånden også et godt alternativt til mennesker med handicap, der gerne vil sætte et grønnere fingeraftryk på verden.

Afgifterne har stor betydning for minibusser, men ikke personbiler
Prismæssigt nærmer el-bilerne sig også både diesel- og benzinbilerne – dog med en vigtig undtagelse: For vælger man en minibus, med plads til 10 sæder, så kan man som handicapbil købe bilen uden afgift. Og så er prisen pludselig en hel anden.

For private personbiler er der afgift på alle biler – og det udligner feltet, da afgiften på el-biler er noget mindre. Derfor har vi taget et kig på de forskellige muligheder, du finder på markedet lige nu og hvorvidt de er velegnede til brug med kørestol og hjælpemidler.

Hundai Kona electric

Den eldrevne Hyundai Kona er en af de første elbiler til under 300.000 kr., som er stor nok til at kunne bruges som almindelig familiebil. Den fås i to varianter: En lille med 136 hk og en rækkevidde på 305 km og en stor med 204 hk og en rækkevidde på 484 km.

Batteripakken er gemt under gulvet, og 80% af kapaciteten kan oplades på en time. Med det lille batteri koster den 274.995 kr., mens det store batteri og den kraftigere motor fås fra 309.995 kr.

Priserne er inkl. montering af en ladestander fra Clever på din hjemmeadresse samt ladekabel. Den har desuden en søsterbil i form af Kia E-niro, som man også kan tage et kig på.

•   Pris fra: 235.815 kr.
•   Rækkevidde: 312 – 482 km (WLTP) Afhængig af batteripakke.
•   Plads til Recaro-sæde med drejefunktion
•   Plads til kran i bagagerum

MG ZS EV

Der står MG på fronten, men det er altså ikke en englænder – faktisk kommer den fra Kina og er en del af det kinesiske fremstød i Europa for at fremme de kinesiske bilmærker.

Konceptet er det samme som hos andre asiatiske mærker med et forholdsvist lille batteri og en relativt lav pris. Batteriet er på 44,5 kWh med en rækkevidde på 262 km, og elmotoren yder 140 hk. Der er to udstyrspakker og forskellen er 30.000 kr fra grundpakken til luksuspakken. Men det kræver altså, at du ikke skal køre 100 km. hver vej på arbejde, hvis MG’en skal være din første el-bil.

• Pris fra: 215.819 kr.
• Rækkevidde: 262 km (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• God plads til kran i bagagerum

Peugeot e-208

Peugeot 208 er en af de mest populære små biler i Danmark – og e-208 tager alle de elementer, der har gjort benzin-bilen populær og giver det et elektrisk spin. Den 136 hk store elmotor er tilkoblet et 50 kWh batteri. Det giver en rækkevidde på 340 km.

E-208 er 300 kilo tungere end den normale 208, hvilket gør den både mindre komfortabel og mindre sjov i svingene. Alligevel er den næsten 100 kg lettere end Opel Corsa-e. Det er en sjov bil, og elmotorens omgående reaktioner kompenserer godt for den øgede vægt.

• Pris fra: 235.810 kr.
• Rækkevidde: 340 km (WLTP)
• Begrænset plads til drejesæde
• Begrænset plads til kran i bagagerum

Opel Corsa-E

Opel Corsa-e, søsterbilen til Peugeot 208-e, er den større, mere rummelige (og måske lidt mere fornuftige) model. 

Opel Corsa-e har ligesom e-208 en elmotor på 136 hk. Batteriet er også det samme på 50 kwh og det giver en rækkevidde på 337 km. Det kan lades med 100 kW og Opel yder 8 års forsikring eller 160.000 km garanti på batteri og elektriske komponenter.

• Pris fra: 225.810 kr.
• Rækkevidde: 337 km (WLTP)
• Plads til Recarosæde med drejefunktion
• Begrænset plads til kran i bagagerum.

Nissan Leaf

Leaf er med mere end 500.000 styk den mest solgte elbil i Europa. Den fås med et lille og et stort batteri.

Den mindste model, Visia, kommer med et 40 kWh batteri med en rækkevidde på 285 km. Derudover følger der klimaanlæg, opvarmet rat og sæder (også bagsæde) samt nøglefri betjening med – men det tærer selvfølgelig alt sammen på rækkevidden.

Leaf er en af de mest populære modeller igennem en del år og var en af de første elbiler på markedet. Derfor får du en gennemprøvet bil, der kan klare hverdagsbehovene for de fleste.

• Pris fra 210.720 kr.
• Rækkevidde: 285-385 km (WLTP)
• Plads til Recarosæde med drejefunktion – det bliver dog højere end originalsædet.
• God plads til kran i bagagerum.

Honda e

Honda e ligner en bil fra fremtiden – både indvendigt og udvendigt. Og den er muligvis også designet til fremtidens bybefolkning. Den er nemlig skræddersyet til dem, der har brug for en lille bybil, der kan komme rundt om alle hjørner og har eksempelvis et bakspejls-kamera, der sikrer, at paralelparkeringen foregår med perfekt udsyn.

De kun 2 døre betyder også, at bredden er perfekt til kørestolsbrugere – selvom der til gengæld så ikke er plads til andet i bagagerummet.

Batteristørrelsen er begrænset – men til gengæld betyder Honda e’s motorbremse-funktion, at du i byen for det meste ikke behøver bruge bremsen – og hele tiden genoplader batteriet. Perfekt til dig, der bor og færdes i storbyen – men hvis du bor udenfor, skal du nok kigge på andre modeller.

• Pris fra: 278.820 kr.
• Rækkevidde: 200 km (WLTP)
• God plads til Recaro-sæde med drejefunktion

Renault Zoe

Den mest solgte elbil i Europa med over 160.000 eksemplarer er nu på gaden i tredje generation.

Renault Zoe er kommet i en ny indstigningsmodel til 209.990 kr. uden at man skal gå på kompromis med den lange rækkevidde. Det fås ikke meget billigere. Til gengæld gør den mindre størrelse, at kørestolsbrugere måske vil få lidt udfordringer med pladsen.

Rattet er lækkert, de digitale instrumenter løfter indtrykket og på midterkonsollen troner en iPad-lignende skærm, der fungerer rigtig fint med gode menuer.

Batteriet på 52 kWh giver en rækkevidde på 385 km. Ved almindelig hverdagskørsel er 320-350 km nok mere realistisk, men det er stadig godt for en bil på den størrelse. Det nye batteri kan lades med op til 50 kW, hvilket er nok til at fylde 150 km på batteriet på 30 minutter.

• Pris fra: 220.810 kr.
• Rækkevidde: 387 km (WLTP)
• Begrænset plads til drejesæde.
• Plads til kran i bagagerum.

Mazda MX-30

Mazda MX-30 er en el-bil med plads til hele familien – og grundet dens særlige dørdesign, hvor bagdørene åbner bagud, ideel til føreren i kørestol.

Mazda MX-30 er på størrelse med den populære Nissan Qashqai (og MC-30, som den er bygget på), så for mange familier, vil det være en ideel størrelse, hvor der både er plads til pakkenelliker og poser med indkøbsvarer.

Man skal dog ikke have meget mere end 50 km til og fra arbejde og en tur forbi supermarkedet på hjemvejen, før man mærker begræsningerne på en MX-30. Ligesom Honda e har Mazda MX-30 nemlig ikke et særlig stort batteri og kan kun køre 200 km på en opladning. Så den er ikke designet til familien, der kører tværs over landet for at besøge bedstemor hver måned.

• Pris fra: 235.920 kr.
• Rækkevidde: 200 km (WLTP)
• Ideel til drejesæde, grundet bagdøren.
• Godt plads til kran i bagagerum

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq er en rigtig fornuftig familiebil – både med hensyn til plads i kabine og bagagerum og i forhold til pris. Ioniq kan køre op til 311 km (WLTP) på en opladning og har dermed en rigtig fornuftig rækkevidde også til weekendture, hvor man med et enkelt stop til opladning kan nå ud i selv de yderste afkroge af det danske landskab.

Alt i alt en rigtig fornuftig familiebil, dog med et enkelt, minus, som man skal være opærksom på: Bilen må ikke få påmonteret trækkrog.

Til mennesker med handicap har bilen også fine forhold, både til drejesæde og kran i bagagerummet.

• Pris fra: 225.815 kr.
• Rækkevidde: 311 km (WLTP)
• Plads til Recaro-sæde med drejefunktion
• Plads til kran i bagagerum.

Kia e-Niro

Kia e-Niro er ikke den billigste el-bil – men, det behøver den heller ikke være, når den til gengæld er en rigtig fornuftig størrelse bil med et batteri, der er større end de fleste konkurrenters. Faktisk er det måske den mest velegnede el-bil til familien med mange gøremål – og kilometer – i hverdagen

Der er dog et stort minus – det tager 18 timer at lade bilen fuldt op på hjemmeadressen med standard-strømstikket. Det er ikke fordi, bilen lader langsommere op end mange andre el-biler – batteriet er bare større og tager derfor længere om at lade op. Derfor vil det kun være, hvis du kører bilen helt flad, at du bemærker den lange ladetid.

På motorvejsstationen går det noget hurtigere – her får man godt 200 km rækkevidde på 38 minutter.

• Pris fra: 265.720 kr.
• Rækkevidde: 455 km med største batteri (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• God plads til kran i bagagerum

VW ID.3

ID.3 har vundet prisen som Årets Bil 2021 – og er derfor et stærk kort på el-bil-markedet. Den er på størrelse med en Golf, men er bygget som en el-bil fra bunden.

Rækkevidden med det mindste batteri er på 330 km (WLTP) eller 200 km. på motorvejen, hvilket sammenlignet med andre biler med samme størrelse er rigtig fornuftigt.

Med købet følger også en Clever-ladestander og et fast abonnement på 769 kr. pr. måned for fri opladning – ude og hjemme. Så for de fleste vil brændstof være en mærkbar besparelse på budgettet.

• Pris fra: 265.815 kr.
• Rækkevidde: 330 km (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• God plads til kran i bagagerum

VW ID.4

VW ID.4 er den moderne el-bil, der kan alt det, som en benzin- eller dieseldrevet bil kan – den kører langt, har masser af plads og kan hurtigt lades op.

Modellen med det mindste batteri kører fornuftige 343 km på en opladning, imens den store kan klare 518 km. Og i modsætning til mange andre modeller, kan bilerne lades op fra fladt til 100% i løbet af en aften og en nat. Et kvarters ladning på en hurtiglader ved tankstationen giver 100 km. i rækkevidde – det er der ikke mange el-biler, der kan prale med.

Med købet følger ligesom ved ID.3 en Clever-ladestander og et fast abonnement på 769 kr. pr. måned for fri opladning – ude og hjemme.

• Pris fra: 315.815 kr.
• Rækkevidde: 343 km med mindste batteri (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• God plads til kran i bagagerum

Kia Ceed hybrid

Kia Ceed er en af de mest populære familiebiler på markedet, fordi man får en god, rummelig bil til fornuftige penge. Så når Kia laver en plug-in-version, er den selvfølgelig bygget efter samme opskrift – nu bare med et batteri til at drive hjulene i stedet.

Det betyder, at det er den perfekte bil til brugeren, der kun kører korte ture i hverdagen, hvor el-motoren kan gøre arbejdet, men samtidig gerne vil kunne køre lange ture eksempelvis i weekenden, hvor benzinmotoren slår ind.
Når man har brugt strømmen op, kører bilen tæt på 20 km/l – så her er det også et ganske grønt valg.

Udover Kia Ceed kan man også få storebroren Xceed som Plug-in hybrid.

• Pris fra: 255.720 kr.
• Rækkevidde: 200 km (WLTP)
• God plads til Recaro-sæde med drejefunktion
• Plads til kran i bagagerum

Peugeot 3008 hybrid

Peugeot 3008 hybrid er en klassisk, stor crossover familiebil med plads til det hele. Med en hybridmotor får du et batteri, der holder dig kørende de første 50 km, så turen i supermarkedet eller til fodboldtræning ofte kan klares på ren el. De længere ture klares derefter med bilens benzinmotor.

Batteriet er placeret under bagagerummet, men der er stadig masser af plads bagi, sammenlignet med andre biler.

Et godt valg til familien, der kører mange korte ture i hverdagen.

• Pris fra: 320.810 kr.
• Rækkevidde: 62 km på rent batteri (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• God plads til kran i bagagerum

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo faktisk en brintbil – men en brintbil er det samme som en hybrid-bil – bare men en brintmotor i stedet for benzin. Så derfor har vi den alligevel med på listen her som et godt, grønt alternativ.

For forbrugeren fungerer en brintbil præcis som en benzinbil – den tankes op på 3 minutter og så har du ellers cirka samme rækkevidde, som en almindelig bil. Der er dog et minus: Du skal bo i nærheden af en brint-tankstation. Men gør du det, så er en Hyundai Nexo en rigtig lækker bil, hvor du får alle fordele fra en bezinbil og alle fordele fra en el-bil samlet – men du får så også lov at betale for det.

• Pris fra: 625.815 kr.
• Rækkevidde: 666 km (WLTP)
• God plads til Recarosæde med drejefunktion
• Plads til kran i bagagerum

Vil du høre mere om, hvordan du får fingrene i en topmoderne el-bil?