EURO6-krav begrænser batteriopladning under kørsel

I 2015 trådte EURO6-reglerne i kraft. EURO6 regulerer, hvilke og hvor mange partikler biler må udlede i deres udstødningsgas. For at overholde kravene har bilproducenterne derfor begrænset opladningen af batteriet under kørsel

I 2015 trådte EURO6-reglerne i kraft. EURO6 regulerer, hvilke og hvor mange partikler biler må udlede i deres udstødningsgas.

En af sideeffekterne er, at bilproducenter forsøger at begrænse alle processer, der betyder en øget udledning af udstødningsgasser – og blandt dem, er opladningen af batteriet i bilen.

Det betyder, at opladningen af bilbatteriet i dag, i forhold til tidligere, er begrænset.

Vil du vide mere om EURO6 reglerne? Klik her.

Generatorens opgave er skiftet fra ”opladning” til ”minimumsbelastning
Forklaringen på, hvorfor bilen ikke lader som tidligere, kan blive meget teknisk – og skifter fra mærke til mærke, som har hver deres løsning.

Fælles for dem alle er dog, at generatoren, der lader batterierne op, i dag har fået en ny arbejdsbeskrivelse: Frem for at sikre, at batteriet er 100% opladet, er opgaven nu at oplade batteriet med minimal belastning af motoren.

Det betyder blandt andet, at du ikke længere ”bare” kan køre en god tur, for at lade batteriet op. Det ville tage mange timers kørsel at opnå tilstrækkelig opladning.

Jo større bil, jo flere udledninger skal der spares
Problemet for bilproducenterne er, at kravene i EURO6 er de samme, ligegyldigt om bilen er en Volkswagen Up eller en ekstra lang Ford Transit Custom med hævet tag. Luftkvaliteten tager ikke hensyn til størrelsen på bilen, så det gør reglerne heller ikke.

Derfor skal producenterne presse citronen ekstra hårdt, når det kommer til de større modeller – og hos mange betyder det, at de finder de sidste procenter på batteriet.

Så det er desværre ikke en egentlig fejl, der findes hos et enkelt mærke eller en model, men en udfordring på tværs af hele branchen. Og visse tidspunkter på året er det et større problem end andre.

Kulden giver problemer
Især om vinteren kan det blive et problem, at generatoren ikke længere lader maksimalt op. Her falder spændingen på batteriet nemlig i takt med temperaturen omkring bilen.

Det vil sige, at batterispændingen kan gå fra ”OK” til lavt batteri, fra du sætter bilen om aftenen og til du tænder den igen om morgenen, fordi batteriet ikke fra start var fuldt opladet.

Der er ikke noget galt med dit batteri
Det er vigtigt at sige, at der som udgangspunkt ikke er noget galt med dit batteri, bare fordi du oplever, at du får advarslen om ”Lav batterispænding”. Det drejer sig nemlig som sagt om generatoren, ikke batteriet.

Det kan dog være et stort irritationsmoment for mange, da bilen eksempelvis ikke tillader oliefyret at forvarme kabinen, hvis batterispændingen er lav. I sidste ende kan den lave batterispænding også betyde, at der er for lidt strøm til at operere elektriske døre og lift.

Vil du vide mere om hvordan du indstiller funktionerne i din Ford Transit Custom? Klik her.

Hvad kan du gøre?
Der er desværre ikke nogen måde at justere din generator, så den genererer mere strøm – og du kan heller ikke gøre det ved at køre din bil på en anden måde. Det er dog muligt at få installeret løsninger, der sørger for, at dit batteri bliver ladet op.

Installation af ladestik
For at sikre, at bilen er ladet fuldstændig op, kan du få installeret et ladestik i bilen, som du kan forbinde eksempelvis via strømforsyningen i garagen eller et skur. Det fungerer med et helt almindelig 230 volt stik, så du kan forbinde kablet direkte til alle husets stikkontakter.

Ønsker man at kunne følge med i, hvor meget strøm der er på batteriet, kan man desuden få installeret en bluetooth-løsning, så du altid ved, hvordan dit batteri har det.

Solceller på bilens tag
Har man ikke adgang til strøm i umiddelbar nærhed af bilens parkeringsplads, kan man i stedet få installeret solceller på taget af bilen. Her er det dog ikke muligt at sige, hvor hurtigt eller hvor meget batteriet kan lade op, da det afhænger af vejret og om hvor meget sol bilen modtager, hvor den står parkeret.

Alternativt, så er det selvfølgelig også muligt at booke en tid hos din lokale Langhøj-afdeling – så lader vi batteriet op for dig og kan samtidig teste batteriet for at finde ud af, om der skulle være et problem med det.

Vil du høre mere om, hvordan du sikrer, at dit batteri ikke bliver afladet?